FREQUENTLY ASKED QUESTION | STUDENT AFFAIRS DIVISION
» FREQUENTLY ASKED QUESTION

FREQUENTLY ASKED QUESTION

STUDENT COUNSELLING
1
Who that can obtain service in Section Student Counselling (SKP)?

All students Universiti Putra Malaysia eligible to get individual counselling session service, group counselling session, group guidance individual guidance and conduct testing instrument and measurement that there is in section

2
Bagaimana untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling individu/kaunseling kelompok/ bimbingan individu/bimbingan kelompok?

Pelajar boleh mendapatkan perkhidmatan ini secara terus ke SKP atau boleh menghubungi pejabat am SKP terlebih dahulu (03-89472082- pejabat am) untuk membuat temujanji

3
Are the services provided by the Student Counseling Section?

Individual Counseling SessionGroup Counseling SessionIndividual and group counselingControl of psychological testing toolsPrevention programs and psychological development


Section Sponsorship & Management International Students
4
Apa yang perlu saya lakukan jika mendapat penaja bagi pinjaman / biasiswa dan adakah terdapat masalah jika saya tidak kemaskini maklumat penaja?

Sekiranya anda mendapat tajaan daripada mana - mana penaja, sila kemaskini maklumat penaja di Seksyen Penajaan dan Pengurusan Pelajar Antarabangsa, Bahagian Hal Ehwal Pelajar dengan membawa surat tawaran daripada penaja dan mengisi borang kemaskini maklumat penaja.Ya, jika anda tidak mengemaskini maklumat penaja, wang penajaan tidak dapat dimasukkan ke dalam akaun pelajar.

5
Bolehkah saya memohon biasiswa / pinjaman lain sekiranya saya mendapat PTPTN?

Boleh, sekiranya anda mendapat tawaran , anda perlu membatalkan pinjaman PTPTN dengan mengisi borang permohonan pembatalan PTPTN yang boleh dimuat turun daripada laman web PTPTN, http://www.ptptn.gov.my/web/guest/borang2 dan melampirkan salinan surat tawaran penaja baharu. Seterusnya menghantar borang yang telah lengkap kepada Seksyen Penajaan dan Pengurusan Pelajar Antarabangsa, Bahagian Hal Ehwal Pelajar.


Seksyen Kebajikan, Kemudahan &Kesejahteraan Pelajar
6
Sekiranya berlaku sebarang musibah (kemalangan, kebakaran, kecurian, dll) terhadap saya, atau sebarang bentuk bantuan yang diperlukan dengan segera, apakah nombor telefon yang boleh dihubungi?

Saudara/ Saudari boleh menghubungi Kaunter BHEP di 03-89476075 atau terus hubungi Seksyen Kebajikan, Kemudahan dan Kesejahteraan Pelajar di 03-8947 2092/2094

7
Sekiranya kemalangan berlaku di luar kawasan universiti, atau luar cuti semester, adakah saya layak untuk membuat permohonan bantuan kebajikan?

Ya, saudara / saudari layak untuk membuat permohonan bantuan kebajikan selagi masih menjadi pelajar UPM yang berstatus aktif


Seksyen Seni Budaya & Inovasi Pelajar
8
Bagaimana utk mendapatkan khidmat nasihat berkaitan seni budaya seperti pengurusan acara kebudayaan, bengkel, kursus, kejurulatihan dan yg berkaitan?

Kami di seksyen seni budaya dan inovasi pelajar boleh membantu dari segi khidmat nasihat seni budaya yg merangkumi semua aspek dan bidang dalam kebudayaan dan kesenian.  Bole terus berhubung dengan pegawai kebudayaan di BHEP atau datang ke pejabat kami di bangunan astaka seni UPM

9
Bagaimana untuk bergiat aktif dalam kebudayaan dan apakah bidang2 kebudayaan yang disediakan di UPM?

Di BHEP terdapat 10 Kelab kebudayaan dan kesenian yang merangkumi pelbagai aliran seperti muzik, tarian, lakonan, seni warisan, lisan tradisional dan banyak lagi yang diselaraskan di bawah seksyen seni budaya dan inovasi pelajar. Kami juga telah menubuhkan Penggiat Seni Putra di mana platform ini menggalakkan semua pelajar di UPM bergiat aktif dalam semua aktiviti kebudayaan dan kesenian yg dianjurkan di pelbagai peringkat. *utk maklumat lanjut bolehla menghubungi kami di talian 0389467522/6072 pejabat seksyen seni budaya dan inovasi pelajar, bangunan astaka seni UPM

Updated:: 05/10/2015 [mshahrul]

STUDENT AFFAIRS DIVISION
Universiti Putra Malaysia
43400 UPM Serdang
Selangor Darul Ehsan
+603-8946 6075
+603-8942 6472
C1498411003